tisdag 8 december 2009

Om klimatkonferensen i Köpenhamn, resor och onödig pendling


Igår inleddes klimatkonferensen i Köpenhamn. Jag var inte inbjuden. Hade kanske inte platsat heller eftersom hela konferensen hålls på engelska och det är inte mitt språk.

Men oavsett är det viktigt att vi var och en, stora som små, bidrar var och en på sitt sätt för att minska vår skadliga miljöpåverkan. Detta gäller både enskilda individer och företag, familjer, nationer och kommuner.

Själv väljer jag att i största möjliga utsträckning åka kollektivt, buss om jag ska till Kalmar och tåg om jag ska ännu längre bort. Till Gotland med båt och aldrig med flyg. Faktiskt åkte jag flygplan ända från Sverige när jag nu i november for för att njuta högsommar på en fjärran ö i Atlanten utanför Afrikas kust, och likaså valde jag flyg även för tillbakafärden. Men att åka tåg genom hela Europa till Portugal och sedan vidare med ett fartyg som bara går en gång i veckan skulle ta litet för lång tid med tanke på mitt ansvar som vikarierande kommunalråd i Borgholm. Dessförrinnan tror jag inte att jag har suttit i ett flygplan på över tjugo år, och då var det ett mindre propellerplan som inte spyr ut lika mycket skit som dagens stora jetflygplan gör.

Tyvärr är bussförbindelserna inte alltid de bästa i vår kommun och det gör att vi ofta måste åka bil om vi ska kunna leva ett normalt liv.

Men jag har lite svårt att förstå vissa som jobbar i vår kommun och bor inne i Kalmar, varför kan dom inte flytta hit? Här finns gott om bostäder, så varför pendla "mot trafiken" och orsaka onödiga utsläpp?

Vidare anser jag att dom som lyfter lön från Borgholms kommun borde vara bosatta här och skatta här, det är väl ändå inte mer än rätt. Men tyvärr finns det tråkiga undantag.

Att den anställde "stadsutvecklaren" Peter Adolfsson bosatt sig i Borgholm är något som jag utgått från, men tji vad jag har bedragit mig. Många bra synpunkter hade han att komma med i ett helsidesuppslag om "småstadsidyllen" Borgholm i tidningen Barometern i lördags (den 5/12), men det var trist att få läsa att Peter Adolfsson själv bor i Kalmar. När han nu ordar så vackert om Borgholms småstadscharm, varför han kan han då inte bo i Borgholm, där han ju också har sitt arbete? Jag får nog ta den gode Peter lite i örat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar