måndag 28 september 2009

För några lyckade timmar blev Föra världens centrum...


I torsdags blev Föra inte bara Ölands centrum utan kändes nästan hela världens nav. Mer än tre tusen personer samlats i det fria för att vara med om invigningen av vad som måste vara världens största skördefest. Mitt enkla bidrag var att hålla kvällen med hyfsat väder, och det gick ju ganska bra, även om det kändes lite kyligt mot kvällen (lite får jag väl för egen del skylla mig själv som inte hade med mig någon tröja eller ytterkläder). Men då värmde det gott med ärtsoppa som hemvärnet bjöd på.

Ölands store teatraliske talang Uno Magnusson (Betty Boop får ursäkta, men Uno är faktiskt bättre) underhöll med ett lysande kåseri om sin uppväxt i Föra. Dessvärre bor han numera i fel kommun, ända nere i Degerhamn tror jag, men det kanske är kärleken och hustru Margaretha som är orsaken till det.

Officiell invigare var LRF-basen Lars-Göran Pettersson, humoristiskt ledsagad på scenen av södra Ölands nestor förre skolchefen i Mörbylånga Göran O T Dahlberg.

Det späckade invigningsprogrammet avslutades så småningom med bl a egenkomponerad sång och musik av kvartetten Fyye från Fööe och lokala tjejbandet Förföra.


Slutar detta inlägg med att citera en specialskriven dikt som Uno läste upp:

Så nalkas slutet på ett jubelår
som bjöd på fest för öga och för öra
Och årets socken långsamt övergår
till att bli rätt och slätt Föra
Nu stampar nästa socken i tamburen
och kanske lyftas skall mot höstlig sky
Och sen ska nån se till att den blir buren
med värdighet till egen socken eller by

Visst var ni värda priset Förabor
Alltifrån Djurstadstorp lill lilla Lofta.
Ja, alla ni som uti socknen bor
och ni som är här sällan eller ofta.
Men nu gott folk, nu börjar vi finalen
och jag vill ropa ut på Föramål
å sääj te aall som e häe - SKÅL!


Det var bara punchen till ärtsoppan som saknades!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar