måndag 2 november 2009

Onödigt i vår kommun


Under helgen har jag varit uppe i Stockholm och i egenskap av tecknare bevistat socialdemokraternas partistämma ("Jobb-Kongressen") ute på Älvsjömässan. Precis som när jag i somras besökte Almedalsveckan i Visby så är jag som tecknare natuligtvis partipolitiskt neutral. Och så förhåller jag mig till svensk politik.

Men jag kunde ju inte undgå att konstatera att Öland var väldigt dåligt representerat på den socialdemokratiska partikongressen. Visserligen fanns Sune Axelssons båda döttrar Malin och Petra på plats, men inte i form av öländska ombud. Båda arbetar inom partiorganisation centralt och sedan länge i Stockholm med omnejd. Nu var dom där och "servade" kongressen. Träffade även naturligtvis Kalmars kommunalråd Johan Persson där (som är uppvuxen granne med familjen Axelsson i Köpingsvik). Johan var där som ombud för Kalmar. Någon som representerade socialdemokraterna i vår kommun kunde jag inte se där.

Om socialdemokraterna i vår kommun inte bryr sig om att vara med och påverka sitt parti kan man ju fråga sig om partiet alls har något berättigande i kommunen. Dom för ju egentligen ingen egen politik i kommunala frågor utan håller i det stora hela med Betty Boop (c) om det mesta. Det är väl egentligen bara två i den elva man starka socialdemokratiska fullmäktigegruppen som annat än väldigt undantagsvis och i smyg vågar ha någon åsikt vid sidan av "Betty-Sune-linjen". I Borgholms kommun kan väl S-demokraterna väl lika gärna lägga ner sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar