fredag 27 november 2009

Skumraskförsök kring "Skumtimmen"


Jag har med stor behållning läst författaren Johan Theorins båda utmärkta böcker med ölandsbakgrund, "Skumtimmen" och "Nattfåk". Det är verkligt spännande böcker som man har svårt att lägga ifrån sig. Och fler sådana är glädjande nog på gång av samme författare.

Jag inser att böckerna redan betyder en del för besöksnäringen i vår kommun. Många bilar med besökare långväga ifrån har börjat svänga ned till orter som Djupvik, Sandvik och Löttorp för att försöka lokalisera hus och platser i "Skumtimmen". Folk har kommit fjärran för att besöka kyrkogårdar och fyrplatser på norra Öland. Allt är egentligen Johan Theorins förtjänst. Hans litterära personer är på väg att skapa en slags Gerlof Davidsson-turism på Öland, precis Jan Guliiou kommit att skapa en Arn-turism i Västergötland.

Allt detta är givetvis alldeles utmärkt för Öland, i synnerhet den norra delen, och ett extra plus är att denna litterärara turism inte sammanfaller i tiden med den tämligen korta och intensiva badsäsongen. Det är bara att tacka och ta emot.

Precis som i fallet Arn var har filmmakare utifrån dykt upp på scenen och sett en möjlighet i att exploatera det stora inresset för böckerna. Den västgötska turismen i Arns fotspår var i full gång innan filmen om Arn ens var påtänkt, och jag är övertygad om att det är böckerna och inte filmen som har lockat turister till Västergötland. Samma tror jag om Johan Theorins böcker. Det är böckerna och inte någon film (som aldrig kan bli lika bra) som lockar besökare exempelvis till stenbrotten vid Djupvik och till att försöka spåra den obehaglige Nils Kant i verkligheten.

Nu har dessa filmmakare haft den dåliga smaken att försöka idka utpressning mot dom öländska kommunerna. Får dom inte ett bidrag pån tre hundra tusen så kommer filmen att produceras på annat håll istället för på Öland. Så löjligt! Vilken succé tror dom verkligen en film om saker och ting som utspelat sig på Öland skulle göra om den istället spelas in i Skåne eller någon annan stans. Särskilt när detta fula utpressningsförsök blir allmänt känt. Vill dom göra kassa-succé - och det är väl vad det handlar om - får nog filmen spelas in på Öland - även utan kommunala bidrag.

Så bästa filmmakare, svaret blir nej! Ni ska inte få några pengar från Borgholms kommun. Jag låter mycket hellre ett dussin åttioåringar åka och njuta novembersommar på Gran Canaria än att jag ger tre hundra tusen till personer som försöker bedriva utpressning.

Jag har redan satt stopp för ett bidrag på hundra tusen kronor till er. Och jag kommer också att sätta stopp för ert fräcka försök att genom utpressning få trehundratusen till!

Den Theorinska besöksturismen är redan igång tack vare hans verkligt bra böcker.
Någon dålig film behövs inte. Behövs det filmer så finns det säkert dom som kan filmatisera hans böcker betydligt bättre än vad jag tror att ni kan. Folk som tror att dom kan skapa en öländsk miljö någon annanstans än på Öland tror jag inte så mycket på!


Ursäkta kära läsare att jag blev lite arg under skrivandets gång, men jag tyckte att det här behövde sägas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar