söndag 15 november 2009

Nu ska vi sjunga!


Flera har sedan i onsdags hört av sig med tillägg och förslag beträffande visan om - givetvis påhittade - Öholm och Skumme Roffe med flera figurer.

Samtliga bidragsgivare på detta kulturella område har dock bett att få vara anonyma för läsekretsen, och naturligtvis ska dom så få vara. Men dom skall i vilket fall som helst ha ett stort tack för sina bidrag, och skulle det bli STIM-pengar till mig så lovar jag att dela med mig. Helt egenmäktigt har jag nämligen skaffat mig "delupphovsrätt" (om nu sådan finns) genom att plocka russinen ur kakorna och få ordning på verserna och låta visan bli så här:

Öholm å' Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
sutto på hotell Skansen å' hade det bra, hade det bra.
Öholm han spelte rävspel och jag lurelätt, jag lurelätt.
På kommunala pengar ska vi sätta sprätt!

Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.

Öholm å' Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
höllo varann om ryggen var eviga da, eviga da.
Öholm han lekte dirre å' Roffe va' bas, Roffe va' bas.
Betty å jag var med dem på deras kalas!

Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.

Öholm å' Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
reste på konferenser, rätt ofta det va', ofta det va'.
Öholm han visionera' å' Betty blev frälst, Betty blev frälst.
Henne gick det att lura hur enkelt som helst!

Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.

Öholm å' Skumme Roffe å' Betty å' ja', Betty å' ja'
voro så goda vänner å' hade de bra, hade de bra.
Roffe han byggde bryggor och jag cykelled, jag cykelled.
Ingen begrep väl vad som vi sysslade med!

Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.

Gillar ni visan? Vad bra! Då kan jag avslöja en sak: Ju mer ni sjunger den, ju rikare kan vi bli som har hjälpts åt att få till denna visa med alla dess verser, så upphöjen gärna edra stämmor så ofta det ges tillfälle att sjunga den! På hembygdsfester, skolavslutningar, julgransplundringar och Första maj! Bara för att nämna några exempel. Eller varför inte som inledning när Ölands Kommunalförbund ska ha sammanträde? Självfallet låter ni STIM få veta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar