onsdag 11 november 2009

"Öholm och Skumme Roffe och Betty å ja´"


Det har dykt upp en liten visa till melodi av Ulf Peder Olrog som gärna sjunges på dalmål (helst Ludvikadialekt):

Öholm å´ Skumme Roffe å´ Betty å´ ja´, Betty å´ ja´
sutto på hotell Skansen å´ hade det bra, hade det bra
Öholm han spelte rävspel och jag lurelätt, jag lurelätt
På kommunala pengar ska vi sätta sprätt!

Rävaspel och lureri ska' de' va',
bluff och båg och inge' annat.
Skryta högt och smita lätt blir nog ha,
bluff och båg och inge' annat.


Alla personer i visan är naturligtvis påhittade, men kanske visan kunde få ett par verser till. Skaldekunniga läsare är välkomna att komma med förslag. Mejla mig på min privata e-postadress: per.lublin@gmail.com Bra förslag publiceras. Låt mig veta om ni vill vara anonyma! Men då vet jag förstås inte hur det kan bli med eventuella STIM-pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar