måndag 17 augusti 2009

Pajas i clownkostym


Apropå pajasen Eddie Forsman, så erinrar jag mig en händelse då han till och med har varit iförd en pajasliknande kostym.

Året var 2002, det var på den tiden när Borgholms kommun under ett antal år hade gått på rejäl sparlåga och till sist lyckats uppnå sitt mål: att få pengar från kommunakuten, pengar som svenska staten betalade ut till vanskötta kommuner som med ett antal tuffa sparåtgärder till sist ändå lyckades få sin ekonomi i balans.

Sparåtgärderna drabbade inte minst vår kommuns åldringar och gick ut över både deras livskvalitet och hälsa. På t ex Soldalen var det många som dog, och när p g a dödsfall olika rum blev lediga så skulle dessa få stå tomma tills vidare, det var bara en av besparingsåtgärderna.

Så äntligen kunde då Borgholms kommun kvittera ut pengarna från kommunakuten och vad var då viktigaste att se till att få gjort? Jo nu ansåg politikerna med nyvalda kommunalrådet Lisbeth Lennartsson i spetsen (numera Betty Boop) att nu hade man råd att äntligen höja politikerarvodena, ty "demokrati måste få kosta" som hon uttryckte sig. När kommunen äntligen fick råd med något efter de tuffa besparingsåren, då var det att höja politikerarvoden och sammanträdesersättningar som kom i första rummet!!!


Jag var naturligtvis topp tunnor rasande över detta synsätt och kom till det kommunfullmäktigesammanträde där arvodena skulle avgöres beväpnad med en sprängfärdig surströmmingsburk. När ordföranden, sedemera framlidna Anita Lönegård, efter en lång debatt och votering klubbade beslutet att dom föreslagna arvodeshöjningarna skulle gå igenom, så demonsterade jag mot kommunpolitikens ruttenhet genom att stiga upp i talarstolen med den medhavda burken och trycka en kniv genom burklocket så att ruttenheten strax också blev fysiskt förnimbar i alla ledamöternas näsor.

Gissa om det blev ett kackalorum! När jag återvänt till min plats med min öppnade burk i hand blev jag attackerad av pajas Forsman som försökte slita burken ur handen på mig. Och så gick som det går när två sliter om samma sak fast åt varsitt hållt: Båda tappade vi vårt grepp och burken flög i en vid båge över rummet mot väggen och med öppningen ned, så att en hel del av spadet rann ut över herr Forsman själv.


Nåväl, ordföranden bankade förstås klubban i bordet och förklarade mig utvisadd, så jag tog min öppnade surströmmingsburk och mina handlingar och lämnade lokalen.

Sammanträdet avlystes till vidare för vädring och under tiden rusade herr Forsman i sina "välparfymerade" kläder in i lokalen intill (biograflokalen), där ett teatergäng höll på att repetera, för att försöka låna något annat att ha på sig under resten av mötet. Allt som där fanns att tillgå var kläder för en clown-roll och i dessa återvände herr Forsman till det avbrutna fullmäktigesammanträdet när detta skulle återtas. Det var synd att jag inte var kvar fick se honom då, men han lär ha sett ut ungefär som jokern i en kortlek och väckt en viss munterhet hos de kvarvarande. Är det någon som har ett foto möjligen, så hör av Dig till mig! Lovar full diskretion!

Eddie Forsman?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar