tisdag 4 augusti 2009

Rällaskogen bland TV-nyheterna inför nytt samrådsmöte om Rällaskogen. Fler synpunkter och stor samstämmighet på mötet.


Rällaskogens Vänner är verkligen på banan. Trots att miljö- och byggnadsnämnden inte hade tänkt sig det. lyckades de få ett nytt samrådsmöte till stånd, som hölls igår i Rälla sporthall, där många nya synpunkter kom fram som är värdefulla när det gäller den framtida utvecklingen av Stora Rör och Rälla samhälle.

Ett antal politiker fanns på plats, försedda med munkavle av Betty Boop (till detta skall jag återkomma) men förhoppningsvis utan öronen fyllda av bomull.

Efteråt fick jag höra att TV2:s Smålandsnytt samma kväll haft ett inslag från Rällaskogen, där Sven Ekberg hade intervjuat Yvonne Thoor (ordföranden i Rällaskogens Vänner). Det kan Du se om Du klickar på länken här under och sedan klickar på bilden (utsikten mot Kalmarsund) som då kommer upp!

http://svt.se/2.33731/1.1642738/protester_mot_byggplaner_for_150_fritidshus?lid=puff_1642738&lpos=rubrik

Att just Sven Ekberg tydligen tagit initiativ till detta inslag förvånar mig inte alls. Sven är nämligen en av dom borgholmsbor som jag råkat stöta på i Rällaskogen när jag om höstarna gått där och njutit med svampkorgen. Jag minns att även han hade funnit kulinariska godbitar under träden.

Vad kommunens politiker nu har att göra är att säga ett tydligt nej till alla byggplaner i Rällasskogen, oavsett vilka löften som tidigare har lämnats till Ekerum av Betty Boop och koncentrera Rälla - Stora Rörsområdets och Rälla samhälles fortsatta och behövliga utbyggnad till området öster om väg 136, så nära affären och skolan som möjligt! Ju förr desto bättre! Och därmed bespara kommunen från bortkastade kostnader på meningslöst utredande och planarbete på de områden som vi redan nu kan inse att de kommer att falla bort. Det är alltså viktigt att redan nu begränsa planarbetet för att slippa kasta någon miljon i papperskorgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar