torsdag 27 augusti 2009

Bättre svenska på Öland än i Stockholm!


Har varit på besök i den svenska huvudstaden under veckan (Obs! på egen bekostnad till skillnad mot vissa andra) och upptäckte då att en del ungdomar däruppe har stora problem med att uttala vokalen Ö.

Åkte tunnelbana och strax intill mig i vagnen satt två ungdomar i samspråk.
Killen: - Vad har du gjort i sommar?
Tjejen: - Jag varit på Aland.
Killen: - Jaha, var då? I Tofta?
(Han hade tydligen svårt att skilja på Öland och Gotland)
Tjejen: - Nej i Bada!

Egentligen uttalade hon orden med utdragna a:n, så det lät som Aaaland och Baaada!

Träffade också den svenske utbildningsministern när jag var där, för närvarande en före detta militär vid namn Jan Björklund. Han skulle ge mig sitt visitkort men hade inget, så jag fick hans sekreterares. Med text på engelska!!!

Svenska språket talas betydligt bättre här hemma på Öland än vad det vårdas i den svenska huvudstaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar