torsdag 25 juni 2009

Borgholms marknad


Igår var det dags igen för den årliga sommarmarknaden i vid Mejeriviken i Borgholm. När jag var barn minns jag marknaden med knallar på torget i Borgholm, medan hästar och kreatur lär ha sålts ute vid Mejeriviken då. Marknaden upphörde så småningom men återuppstod nån gång kring 1970 vid Mejeriviken, dock utan hästar och nötkreatur.


Marknaden är alltid ett trevligt inslag och i år kunde jag passa på att äta langos som såldes från en vagn. Riktigt gott var det, men kanske intre alldeles nyttigt. För den som inte vet det så är langos för ungrarna vad den öländska kroppkakan är ölänningar.

För ett kommunalråd som vill veta vad kommunmedborgarna tycker om än det ena och det andra, så är det perfekt att strosa runt på marknaden. Man blir ryckt i armen från olika håll och får frågor och funderingar kring allt från allemansrätten på fiskevatten till en promenadväg som aldrig tycks bli färdig. Även om man bara är vikarierande.

Det är alltid trevligt att möta folk, och så var det också på marknaden igår.

Får jag tid ska jag försöka skriva om lite annat också som har hänt nu i dagarna, innan jag beger mig till Gotland i helgen för att vara med vid den årliga ljugareveckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar