söndag 19 april 2009

Färdtjänst utan prövning för alla som blir åttiofem!


I Mörbylånga har man låtit KLT avgöra vilka som ska ha rätt till färdtjänst. Detta har uppdrag har skötts på ett så skrämmande hänsynslöst sätt, så att man kan tro att någon obildad tjänsteman på KLT fått bonus för att vara så jävlig som möjligt mot alla som söker färdtjänst och att varje avslag givit bonuspoäng.

Alltså har jag författat följande motion till kommunfullmäktige i vår kommun (där jag vill att alla 85-åringar och äldre ska ha automatisk rätt till färdtjänst):


MOTION TILL KOMMUNFULLMÄKTIGE

Mycket kan förenklas i den kommunala förvaltningen och bör så ske.

En sak som i detta avseende ganska smidigt kan förenklas är riktlinjerna för kommunal färdtjänst. Det är enligt min mening orimligt att ifrågasätta och ens behöva utreda riktigt gamla personers behov av kommunal färdtjänst.

Avskräckande exempel finns från en grannkommun som låtit KLT pröva ansökningarna om färdtjänst. Så vill jag inte ha det i vår kommun utan förutsätter att vi även i fortsättningen kommer att ha hand om dessa prövningar i egen regi.

Jag föreslår i förenklings- och förbättringssyfte att kommunfullmäktige beslutar att göra det tillägget till Borgholms kommuns riktlinjer för färdtjänst att alla som söker färdtjänst skall vara berättigade till sådan från och med det år som han eller hon fyller åttiofem år utan att särskild prövning i det enskilda fallet behöver ske.

Borgholm 2009-04-14

Per Lublin
Vikarierande kommunalråd
Borgholms kommun
samt ledamot av kommunfullmäktige


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar