måndag 12 oktober 2009

Fritt fram för pressen att gräva och granska! ÖTAB nu på allas läppar.


I dagarna är - ej att förvånas - ÖTAB ett flitigt återkommande samtalsämne vart man än kommer på Öland, och jag har väl känt att det ställts höga förväntningar på mig att noggrannt gå igenom ÖTAB:s arkiv, nu när det inte längre är möjligt för Öholm&Edmark att undanhålla allmän insyn i det hittintills kommunägda bolagets handlingar. Den olycksaliga och otroligt nog upprepade försäljningen av ÖTAB till ICA-handlaren m fl för en krona har jag ju faktiskt åter överklagat, så den har inte vunnit laga kraft, och därmed är i princip är alla ÖTAB:s handlingar offentliga. Inte bara bibban som på underliga vägar kommit med posten till Kent Ingvarssons kontor i Mörbylånga.

Tyvärr har jag själv varken tid eller möjlighet att i nuläget tillbringa hela dagarna i Mörbylånga, där handlingarna skall hållas tillgängliga bland Ölands kommunalförbunds övriga arkivalier. Men jag utgår från att pressen gör ett gott jobb och är betydligt bättre på att granska än vad revisorerna visat sig vara. De senare borde inte bara skämmas utan även kunna räkna med påfölder för sin undermåligt skötta revision av ÖTAB. Dessutom kan det finnas vissa problem med att en del av materialet är omhändertaget av polisen, men vi får hoppas att detta istället granskas desto bättre av åklagare.

Jag har mycket annat i Borgholms kommun att hålla ögonen på för närvarande och som händelserna nu har utvecklats så vill jag tro att granskningen kan ske lika bra utan min medverkan. Våra grävande journalister liksom ekobrottsåklagarna har här en stor uppgift att fylla. Det har dom betalt för.

Det handlar nu inte bara om Öholm&Edmark utan även om Betty Boop & kompani som har hållit dem om ryggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar