fredag 15 maj 2009

Tillväxtmöte för glesbygd i kris!


Så hade hon kallat det, den driftiga Monica Gutenberg på Hälludden, som hade bjudit in folk från när och fjärran till det möte i måndags som skulle handla om framtiden för Byxelkrok med omland.

Det handlade om förskolan i Byxelkrok, som Maude Wollström, Christina Ateva och deras menlösa svans (utbildningsnämnden) vill stänga efter midsommar i år. Det handlade om postens nedlagda kassaservice och avsaknaden av bankomat. Och det handlade bland annat om att bensin inte längre kan inhandlas norr om Löttorp. Med andra ord - just det - en glesbygd i kris!

Jag hade gärna velat vara där och ta del av ortsbornas synpunkter, men tyvärr var jag förhindrad just detta datum på grund av något som var bestämt långt innan och inte gick att ändra på. Men jag har i efterhand försökt samla upp vad som sades, och vill försöka hjälpa till med att vända utvecklingen till det bättre för Byxelkrok och det nordligaste Öland. Jag ska i vart fall göra så gott jag kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar