måndag 6 juli 2009

Få ölänningar synliga i Visby under Almedalsveckan


Märkligt att i detta vimmel av människor under ljugareveckan i Visby (som i mer officiellt sammanhang går under benämningen Almedalsveckan)tog det flera dagar innan jag stötte på någon ölänning. Först efter tre dagar (på onsdagen) stötte jag ihop med den förste. Det var skådespelaren Per Gottfredsson, bördig från Runsten, men numera bosatt i Stockholm, som kom vandrande Strandgatan fram med en dragkärra med brännvin och pilsnerdricka...

Samma kväll hörde jag av ett kommunalråd från Mönsterås att även en viss Anders Nyholm varit synlig i Visby. För mig (som förmodligen för många andra) förblev dock Anders Nyholm, som hemma går under tillnamnet Mr Dolittle, osynlig veckan ut.

På fredagen träffade jag Janne Ståhlberg, sommatid bosattt i Borgehage sedan barnsben. En annan sommarölänning, flitigt aktiv under Almedalsveckan, som jag hann stöta ihop med några gånger, var Ulf Lindberg (som gärna håller till i Lerkaka när han är ledig från jobbet som näringspolitisk chef på arbetsgivarorganisationen Almega i svenska huvudstaden).

På lördagen kom ytterligare en person med ölandsanknytning fram och hälsade på mig, nämligen förra föeståndaren för Kalmarsalen Marguerite Nilsson, som en tid basade för Ölands Turist AB, innan för mycket kommunpolitisk klåfingrighet och storhetsvansinne fick det att skita sig helt och hållet för den öländska turistorganisationen.

Men någon bofast ölänning träffade jag inte på under hela långa veckan i Visby.

Var fanns alla dom politiker från Öland som brukar skryta över sina partikontakter med makthavande kretsar i Sverige, denna vecka när möjligheterna att lobba mot svenska lagstiftare och kunna påverka är som störst? Det kunde man kanske fråga sig.

Under hemfärden i söndags (på färjan mot Grankullavik) träffade jag dock på Henrik Yngvesson (politiker i Färjestaden), som med sin politiske sekreterare (bekostad av landstingsmedel) och respektive familjer hade varit på Gotland under veckan. Fast dom såg jag ju aldrig i Visby förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar