måndag 23 mars 2009

Rällaskogen!


Igår var jag i Rällaskogen.

Där har jag varit många gånger förr. En tur dit med svampkorgen på hösten är för mig ett årligt måste. I höstas kom det in en fråga på kommunens hemsida (avdelningen FRÅGA DINA POLITIKER) hur de politiska partierna ställde sig Rällaskogen som naturreservat. En utmärkt idé, men jag fick svara som sanningen var att vi har inte diskuterat den frågan i Ölandspartiet. Inte ännu. Men nu kanske det borde bli dags.

Gårdagens manifestation av Rällaborna var imponerande. Folk hade - trots regnväder - gått man ur huse för att visa att dom ställde upp för sin skog, nu när golfbyar, biltrafik med mera ser ut att kunna hota skogens fridfullhet.

Ett par hundra människor (vid närmare efterräknande har jag fått höra att det var tvåhundrafemtio) var samlade kring godsägare Perssons gravkulle (nej inte Görans, han lever än!) när Ronny Karlsson gav röst åt den samlade lokala folkviljan. Sen blev det stämningsfull sång av Elin Sjötång, ackompanjerad av fästmannen Magnus Svensson på blå gitarr. Senkomna tillstötte och efter tipspromenad längs landsborgsbranten kom det uppgift om att över trehundrafemtio personer hade ställt upp för Rällaskogen denna regniga söndag i mars.

Dom inbjudna politikerna lyste med sin frånvaro. När inte valet står alldeles för dörren, så ger dom väl blanka den i vad folk tycker. Dom verkar tycka att dom har något slags fyraårigt mandat att tycka och tänka istället för folket. Och då upplever dom det bara besvärligt att i mellantiden behöva möta folk som kommer med åsikter. Jag skäms på politikernas vägnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar